Kokemuksia Spiraalistabilaatiosta

”Olen käynyt muutaman vuoden Kirsin pilates-tunneilla ja tyytyväisenä mennyt vuosi vuoden jälkeen uudelleen. Ohjaajana Kirsi on oppilaat huomioiva ja käy hyvin korjaamassa harjoituksia tehdessä. Kirsin rento ote tekemiseen ja inhimillisyys ohjaajana on kannustava, tunnilla uskaltaa kysyä, jos jotain jää epäselväksi. Kirsi myös etsii ratkaisuja, että pystyttäisiin ottamaan huomioon kehon virheasennot ja korjaamaan niitä tarpeen vaatiessa erilaisilla apuvälineillä.

Pilates on ainakin itselleni antanut paljon. Enää ei hartiat kiristä niin paljoa kuin aikaisemmin. Asento on muuttunut ryhdikkäämmäksi. Samoin tavallisessa arjessa osaa paremmin ottaa huomioon oikeat asennot ja yrittää olla kuormittamatta liikaa. Pilatekseen ei kyllästy, vaikka tunneilla olisi käynyt monta vuotta.

Pilatekseen tuo oman lisänsä myös ns. pienvälineet, joita tunneilla on käytetty. Näillä tulee tunteihin vaihtelua ja omalla tavallaan helpottavat hahmottamaan liikkeitä. Ne lisäävät myös liikkeiden tehoa ja auttavat tuntumaan siellä, missä pitäisikin.

Uutena lajina minulle tuli tänä kesänä spiraalistabilaatio. Se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja siltä, että ehdottomasti kannattaa harjoitella lisää. Istumatyöläisenä on kehon joka osa-alue lyhentynyt ja liikkuvuus sitä myöten kärsinyt. Spiraalistabilaatiolla olisi mahdollisuus saada tähän apua. Nämä SPS-tunnit haluan myös vastaisuudessa kuuluvan osana liikuntaharrastuksiini. Näistä molemmista lajeista koen saavanani itselleni paljon enemmän kuin alkuun edes uskoin.

Fysioterapeutti sanoi, että notkoselkäisyyteni takia nämä lajit ovat omiaan auttamaan tässä vaivassa. Selkäni rakenteen takia en pääse koskaan kokonaan eroon särystä, mutta saan apua selkääni vahvistamalla näitä syviä lihaksia. Hän sanoi, että ehdottomasti yksi elämäni parhaita päätöksiä oli kun löysin pilateksen ja vaihdoin bodypumpit yms. siihen.” – Johanna 45 v.