Palvelut

Pilates

Voimaa, hallintaa, liikkuvuutta

Pilates on monipuolinen ja kokonaisvaltainen laji, joka parantaa tehokkaasti koko kehon toiminnallisuutta. Pilates sopii lähes kaikille, niin kuntoilijalle, kuntoutettavalle, synnytyksestä toipuvalle, urheilijalle kuin iäkkäämmällekin liikkujalle. Pilates kehittää tasapainoisesti kaikkia lihaskerroksia, mutta alussa huomio on erityisesti keskivartalon syvien lihasten vahvistamisessa. Kun selkärankaa ja niveliä tukevat syvät lihakset vahvistuvat, voivat aktiiviset pinnalliset lihakset rentoutua. Harjoittelu parantaa voimaa, kestävyyttä, kehonhallintaa ja –tuntemusta sekä liikkuvuutta ja tasapainoa. Kun liikkuminen on hallittua ja lihakset toimivat hyvässä yhteistyössä niille kuuluvalla tavalla, tulee liikkumisesta taloudellista ja vähemmän niveliä ja selkärankaa kuormittavaa. Pilatesharjoitteita voidaan soveltaa sopimaan kaikille kuntotasoille ja kehotyypeille ja lukuisat variaatiot tarjoavat jatkuvasti vaihtelua ja lisähaastetta harrastajalleen.

Säännöllinen pilates -harjoittelu:

  • parantaa lihastasapainoa, voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta
  • kehittää koordinaatiota ja tasapainoa
  • parantaa ryhtiä ja korjaa huonosta ryhdistä johtuvia virheasentoja
  • vahvistaa kehontuntemusta ja- tietoisuutta
  • syventää hengitystä
  • auttaa ennaltaehkäisemään erilaisia tuki- ja liikuntaelinongelmia
  • toimii tukena muulle liikunnalle ja urheilulle
  • ennaltaehkäisee vammoja ja auttaa palautumaan niistä nopeammin

Mattopilates

Mattopilatestunneilla opetellaan pilatesharjoittelun perusperiaatteet, opitaan vahvistamaan keskivartalon, lantion, rintakehän ja hartiakaaren hallintaa ja liikkuvuutta sekä syvennetään hengitystä. Harjoitukset tehdään matolla selinmakuulla, kylki- ja vatsamakuulla, konttausasennossa, istuen sekä seisten. Mattotunneilla voidaan käyttää myös pienvälineitä kuten renkaita, kuminauhoja ja palloja tehostamaan, avustamaan tai ohjaamaan liikettä oikeaa suuntaan.

Reformer

Reformer -laiteharjoitukset tehdään pilatesharjoitteluun suunnitellulla reformer -laitteella. Laitteessa on kiskojen varassa liikkuva matto ja jousivastukset. Laiteharjoitukset haastavat koko kehon hallintaa ja vahvistavat kehon kaikkia lihasryhmiä tasapuolisesti. Ylä- ja alavartalon lihakset saavat monipuolisempia harjoituksia kuin matolla treenatessa. Laitteella voi joko saada tehokkaan treenin tai keventää ja helpottaa harjoitusta eli se sopii sekä urheilijalle/aktiiviliikkujalle kuin kuntouttavaan harjoitteluunkin. Useat laiteharjoitukset ylläpitävät nivelten turvallisia asentoja sekä auttavat aktivoimaan oikeat lihakset helpommin.

Circuit-pienryhmä

Circuit-pienryhmissä harjoitellaan kaikilla pilateslaitteilla (reformer, cadillac, chair). Tunnilla voidaan käyttää myös pienvälineitä sekä spiraalistabilaationauhoja. Pienryhmässä harjoittelu on yksityisempää ja tuntiohjelma voidaan suunnitella asiakkaiden tarpeiden mukaan. Ryhmässä on max. 4 henkilöä.

Yksityistunnit ja ryhtianalyysi

Yksityistunti on juuri sinulle räätälöity tunti, jolla saat henkilökohtaisen ohjauksen ja halutessasi myös kotiharjoitusohjelman, joka suunnitellaan sinun tarpeittesi, toiveittesi ja tavoitteittesi mukaan. Tunnilla voidaan myös tehdä ryhtianalyysi, jonka perusteella kartoitetaan kehosi asento ja määritellään sinun kehosi tarvitsemat harjoitteet. Yksityistunti on myös hyvä tapa aloittaa pilatesharjoittelu. Duo- ja triotunneilla voit treenata vaikka puolison tai kavereitten kanssa.

Katso täältä kurssiaikataulut